التخطي إلى المحتوى الرئيسي

DAGEN - SWEDEN - DR. SETI SHENOUDA



http://www.dagen.se/nyheter/-vet-inte-hur-lange-jag-lever-om-jag-skickas-tillbaka-/

DAGEN - SWEDEN
19/11/2010


Foto: Anders Gustafsson
Foto: Anders Gustafsson
NYHETER

"Vet inte hur länge jag lever om jag skickas tillbaka"

Egyptens kristna är under hård press. Seti Zaki Shenouda vet. Han fruktar för sitt liv. Dr Seti Shenouda säger att han står på en islamistisk dödslista. Han har arbetat med organisationerna "Egyptier mot tortyr" och "Egyptier mot religiös diskriminering".
Han har också skrivit artiklar där han utmanar regering och myndighetspersoner för deras bristande skydd av religiösa minoriteter.
- Jag och min bror har utsatts för mordförsök, och jag vet inte hur länge jag lever om jag skickas tillbaka till Egypten. Vi kommer säkert att torteras, säger han.
Vi träffades i tisdags. I går skulle han flygas till Tyskland, som ett så kallat Dublinärende. När han först flydde Egypten stannade han en kort tid i Tyskland. Därför ska han enligt Dublinkonvention skickas tillbaka dit. Vid Dagens pressläggning var det fortfarande oklart om han hade lämnat Sverige.

Har kört med öppna kort

- Jag har kört med öppna kort hela tiden. I Tyskland sa både advokater och människorättsaktivister att vi antagligen inte skulle få asyl där. Därför sökte vi inte utan åkte till Sverige.
När Dagen träffade honom var han pessimistisk gällande sin framtid, och gällande de kristnas situation.
- Muhammed Emara, en muslimsk intellektuell som är knuten till regeringen och det inflytelserika islamiska lärosätet Al Azhar nära, skrev 2007 en bok med titeln "Uppviglingen till avfall i Egypten. Där kallar han kristna för "otrogna" och uppmanade till de grymmaste handlingar mot oss.
- Jag drev detta i domstol. Jag förlorade i rätten och fick betala rättegångskostnaderna. Men då fick jag åtminstone papper på att regeringen stöder hans syn på oss kristna, säger Seti Shenouda.
Muhammed Emara släppte också boken "Den vetenskapliga rapporten" i november 2009. Al Azhar, som gav ut boken, fattade efter en månad det oväntade beslutet att dra in den igen, efter hårda protester mot innehållet, skrev Los Angeles Times. Emara beskrev kristendom som en sorts hedendom.
Efterlevare till kristendom och baha'i har känt trycket öka de senaste åren. Människorättsorganisationen "Egyptiska initiativet för personliga rättigheter", EIPR, släppte förra månaden en rapport där de varnar för ökat sekteristiskt våld i landet.
De har undersökt våldet mot civila från januari 2008 till januari 2010. I de flesta fall är det muslimer som har attackerat kristna, men ett fall nämns där en kristen man mördade sin muslimske svåger, eftersom systern hade konverterat och gift sig med honom.

"Har blivit värre"

Och det har blivit värre, skriver EIPR. Det händer nu att ett bråk mellan barn på en skolgård leder till att muslimer letar upp kristna, vilka som helst, för att försvara sin heder eller hämnas. Det är sällan de här fallen når rätten.
USA:s utrikesdepartement släppte i onsdags sin årliga rapport om tillståndet för religionsfriheten i världen. Den förblir oförändrat dålig. Kollektiv och individuell diskriminering av baha'i och kristendom; myndigheterna åtalar inte förövarna av ett antal våldsamheter mot kristna; gripanden av konvertiter. Detta är bara några av punkterna i kritiken.

"I allvarlig fara"

Dr Seti Shenouda visar ett intyg från Adel Guindy, ordförande för AISCE, som är en koptisk solidaritetsorganisation. Guindy skriver att Seti Shenouda och hans bror Zaki Shenouda är välkända för sitt människorättsarbete. "Vi tror att deras liv är i allvarlig fara om de återvänder till Egypten."






Foto: Anders Gustafsson
NYHETER











المشاركات الشائعة من هذه المدونة

فرق الإغتيال المصرية .. وقتل هانى لوقا ونرمين خليل ..!!؟؟ ( الجزء الأول )

الأزهر وداعش والإرهاب .. وقانون الحض على الكراهية ..!!؟؟ الجزء الأول - Islamic AL Azhar and terrorism in the world